Η Καρδίτσα από αέρος (Φωτό: www.airphotos.gr)
|
|
|
Σχετικά νέα πόλη η Καρδίτσα, βρίσκεται στο δυτικό άκρο του Θεσσαλικού κάμπου. Διακρίνεται για τα πολλά παραδοσιακά πέτρινα αρχοντικά, τις πλατείες και τους πεζόδρομους. Σε απόσταση 10km απ' τις υπώρειες της Πίνδου και σε υψόμετρο 110μ. χτισμένη δίπλα σε παραπόταμο του Πηνειού η γεωγραφική της θέση, στην καρδιά της ηπειρωτικής Ελλάδας της προσέδωσε ίσως και το όνομα. Όσον αφορά την ετυμολογία του ονόματος αρκετές είναι οι ερμηνευτικές απόπειρες, αλλά λίγες θα μπορούσαν να θεωρηθούν ικανοποιητικές καθώς άλλοι τη συνδέουν με την παλαιότερη Καρδίτσα Κωπαϊδας και άλλοι με το σλαβικό gradtitsa (κωμόπολη). |
|
Η ίδρυση της πόλης τοποθετείται στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, στις αρχές του 17ου αιώνα, από Τούρκους που δεν άντεχαν τις επιθέσεις των Αγραφιωτών, αλλά και από εύπορους 'Έλληνες. Η πρώτη σημαντική μαρτυρία για την πόλη προέρχεται από πρόθεση της Ι. Μ. Αγ. Τριάδας (Δρακότρυπα), όπου γίνεται λόγος για τη "Μαγούλα Καρδιτζίου" (μέσα 18ου αιώνα). 'Άλλωστε ο Άγγλος περιηγητής Leake θα επιβεβαιώσει την ύπαρξη της πόλης στα 1810. Πολύ γρήγορα αποτέλεσε σταθμό και κέντρο εμπορίου ανάμεσα στην πεδινή και ορεινή περιοχή. Στα 1821 η πανώλη θα ερημώσει την πόλη που θα ξαναγεννηθεί μετά τον απελευθερωτικό αγώνα του 1881. Η πόλη της Καρδίτσας θα ανακηρυχθεί σε δήμο το 1882. Η Καρδίτσα λόγω της θέσης της, πάνω στον εμπορικό δρόμο Βόλου - Τρικάλων - Ιωαννίνων αποτέλεσε σταθμό και κέντρο εμπορίου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη μετανάστευση πλήθους οικογενειών από την Αργιθέα, τον Ασπροπόταμο, το Μέτσοβο, τα Γιάννινα, τη Σαμαρίνα αλλά και βλάχων (Βλαχομαχαλάς) κ.α. Η Καρδίτσα κατέχει και μια Ευρωπαϊκή πρωτιά: είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που απελευθερώθηκε από τους Γερμανούς κατακτητές στη διάρκεια του Β' παγκοσμίου πολέμου (2-9-43). Από τις πλέον αναπτυσσόμενες επαρχιακές πόλεις αποτελεί το διοικητικό, πολιτιστικό και οικονομικό κέντρο του νομού. H έκταση που καταλαμβάνει η πόλη είναι σχετικά μικρή με αποτέλεσμα να μπορεί κανείς να πάει στο κέντρο της από οποιοδήποτε σημείο περπατώντας. |
|
Η ραγδαία αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια, οδήγησε στη μεταβολή των κυκλοφοριακών δεδομένων για όλα τα αστικά κέντρα και επομένως και για την Καρδίτσα. Μπροστά στις νέες ανάγκες ο Δήμος Καρδίτσας, προχώρησε σε ένα πλαίσιο έργων, παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών ζητημάτων κατόπιν ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης από επιστημονική ομάδα του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Το 2004, η Δημοτική Αρχή με δήμαρχο τον κ. Χρήστο Τέγο, ξεκίνησε την κατασκευή ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων που κατά το μεγαλύτερο μέρος του ολοκληρώθηκε, με σκοπό να αποσυμφορηθεί το κέντρο από τα αυτοκίνητα και να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στους κατοίκους να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Βασική αρχή της πολιτικής για την κυκλοφορία, ήταν ο έλεγχος της κίνησης των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, με τη χρήση ήπιων μέσων μεταφοράς και κυρίως του ποδηλάτου. Σήμερα η Καρδίτσα διαθέτει ένα δίκτυο 4ων χλμ. αστικού και 10 χλμ. περιαστικού ποδηλατοδρόμων και αποτελεί πανελλήνιο παράδειγμα για την προώθηση του ποδηλάτου και της βιώσιμης κινητικότητας και μάλιστα υπάρχει ειδική αναφορά στο βιβλίο που διδάσκονται οι μαθητές της Ε' Δημοτικού. Ταυτόχρονα, στο κέντρο και τις γειτονιές της πόλης, αλλά και στα δημοτικά διαμερίσματα πραγματοποιήθηκαν μεγάλες και μικρότερες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της κυκλοφορίας και της ποιότητας ζωής. |
|