Καρδίτσα και ποδήλατο:
 
Καρδίτσα και ποδήλατο
Ποδηλατοδρόμος στην Καρδίτσα
Η σχέση των κατοίκων της Καρδίτσας με το ποδήλατο ήταν ανέκαθεν και εξακολουθεί να είναι πολύ καλή. Σ΄αυτό βοήθησε τα μέγιστα και η Δημοτική αρχή επί δημάρχου κ. Χρήστου Τέγου όταν το 2004 πήρε στα σοβαρά την υπόθεση ποδήλατο και ξεκίνησε την κατασκευή ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων που ολοκληρώθηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος του με σκοπό να αποσυμφορηθεί το κέντρο από τα αυτοκίνητα και να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στους κατοίκους να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Βασική αρχή της πολιτικής για την κυκλοφορία, ήταν ο έλεγχος της κίνησης των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, με τη χρήση ήπιων μέσων μεταφοράς και κυρίως του ποδηλάτου. Έτσι, η Καρδίτσα διαθέτει σήμερα ένα δίκτυο 4ων χλμ. αστικού και 10 χλμ. περιαστικού ποδηλατοδρόμων και αποτελεί πανελλήνιο παράδειγμα για την προώθηση του ποδηλάτου και της βιώσιμης κινητικότητας. Μάλιστα υπάρχει ειδική αναφορά στο βιβλίο που διδάσκονται οι μαθητές της Ε' Δημοτικού με τίτλο "το παράδειγμα της Καρδίτσας. Ταυτόχρονα, στο κέντρο και τις γειτονιές της πόλης, αλλά και στα δημοτικά διαμερίσματα πραγματοποιήθηκαν μεγάλες και μικρότερες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της κυκλοφορίας και της ποιότητας ζωής.
 
Εκτός από τους κατόχους ποδηλάτων που κυκλοφορούν καθημερινά στην πόλη, ο δήμος Καρδίτσας χορηγούσε στον κάθε επισκέπτη για τις δουλειές του στο κέντρο της πόλης ένα δημοτικό ποδήλατο με την προϋπόθεση ότι θ' αφήσει το αυτοκίνητό του σ' έναν από τους δημοτικούς υπαίθριους χώρους στάθμευσης. Εφόσον σταθμεύσει το αυτοκίνητο, μπορεί να δανειστεί ένα από τα ποδήλατα που έχει φροντίσει ο δήμος Καρδίτσας να υπάρχει στο πάρκινγκ, προκειμένου να κάνει τη δουλειά του και στη συνέχεια να το επιστρέψει χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Την καινοτομία αυτή που από τον Σεπτέμβριο του 2000 εφάρμοσε ο δήμος Καρδίτσας, την μιμήθηκαν πολλές πόλεις στην Ελλάδα πιστεύοντας ότι είναι μέτρο που μπορεί να αποδώσει μακροπρόθεσμα και να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση του δημότη και στην αλλαγή της νοοτροπίας του σε ότι αφορά τη χρήση του αυτοκινήτου. Δυστυχώς, επτά χρόνια αργότερα έως και σήμερα αυτό σταμάτησε να εφαρμόζεται.
Η Καρδίτσα είναι μια επίπεδη πόλη και οι αποστάσεις είναι τόσο μικρές που η κίνηση με το ποδήλατο θα μπορούσε να σημαίνει ταχύτητα στη διεκπεραίωση των εργασιών, ευχαρίστηση και άθληση μαζί, ενώ παράλληλα με τον τρόπο αυτό ενισχύεται το μήνυμα "Πράσινο στους πολίτες - κόκκινο στα Ι.Χ." και στη γενικότερη φιλοσοφία για αλλαγή νοοτροπίας στη χρήση του αυτοκινήτου. Η Καρδίτσα είναι μια από τις 61 Ελληνικές Πόλεις της χώρας που στις 22 Σεπτεμβρίου συμμετέχει στην "Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο", γεγονός που απέδωσε σημαντικά κι ελπιδοφόρα αποτελέσματα, τόσο σε ότι αφορά τη συνεργασία ΥΠΕΧΩΔΕ - Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και σε ότι αφορά τη συμμετοχή των δημοτών, η οποία απέδειξε ότι οι δημότες" εγκρίνουν και τιμούν" κάθε προσπάθεια που αποσκοπεί σε μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Το μήνυμα "Πράσινο στους πολίτες - κόκκινο στα Ι.Χ. είναι ανάγκη ν' αποκτήσει διαχρονική αναφορά και δημιουργική δυναμική, προκειμένου να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού πλαισίου ενεργοποίησης και συμμετοχής στις από δω και πέρα δράσεις που θα γίνουν για την επανένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινή κίνηση της Καρδίτσας. Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, πρόταση που κατατέθηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του '98 από το δήμο Καρδίτσας στο ΥΠΕΧΩΔΕ για χρηματοδότηση έγινε πράξη, αφού η Καρδίτσα δικαιούται να είναι στη λίστα των πόλεων που χρηματοδοτήθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ για το έργο αυτό. Η ραγδαία αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια, οδήγησε στη μεταβολή των κυκλοφοριακών δεδομένων για όλα τα αστικά κέντρα, επομένως και για την Καρδίτσα. Μπροστά στις νέες ανάγκες ο Δήμος Καρδίτσας, προχώρησε σε ένα πλαίσιο έργων, παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών ζητημάτων κατόπιν ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης από επιστημονική ομάδα του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου.
 
ΕΡΕΥΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΤΣΑ
 
Θάνος Βλαστός
Τρόπο ζωής για ένα μεγάλο ποσοστό Καρδιτσιωτών αποτελεί η καθημερινή χρήση του ποδηλάτου στις μετακινήσεις τους εντός της πόλης, όπως προκύπτει από την έρευνα αξιολόγησης του δικτύου ποδηλατοδρόμων της Καρδίτσας που διεξήγαγε ερευνητική ομάδα του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου στα πλαίσια του προγράμματος "ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ" 2004 - 2006 τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν από τον καθηγητή του ΕΜΠ κ. Θάνο Βλαστό κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο Παυσίλυπο. Το ποδήλατο κατέχει ήδη το 22% στο ποσοστό των μετακινήσεων στην Καρδίτσα και μαζί με το περπάτημα αναδεικνύονται σε κυρίαρχους τρόπους μετακίνησης με συνολικό ποσοστό 60%. «Τα αποτελέσματα της έρευνας του ΕΚΠ σχετικά με τη χρήση του ποδηλάτου αλλά και γενικότερα σχετικά με τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην Καρδίτσα είναι πολύ ενδιαφέροντα» τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Βλαστός «καθώς φαίνεται ότι οι ποδηλατοδρόμοι τελικά ενθάρρυναν πολλούς να χρησιμοποιούν εντατικότερα το ποδήλατό τους και άλλους να πάρουν το ποδήλατο. Καταγράφεται πολύ υψηλό ποσοστό χρήσης του ποδηλάτου όπως επίσης και πολύ υψηλό ποσοστό περπατήματος. Αυτό εδώ στην Καρδίτσα μπορεί να φαίνεται αυτονόητο, αλλά έχοντας υπ' όψιν τι συμβαίνει σε άλλες πόλεις, μπορούμε να πούμε ότι η Καρδίτσα είναι μια πάρα πολύ ζωντανή πόλη, όπου ο κόσμος περπατάει και κάνει ποδήλατο. Όλοι ξέρουν ότι η Καρδίτσα είναι το μοναδικό ουσιαστικό αξιόλογο παράδειγμα πόλης με ποδήλατο. Η κινητικότητα επίσης είναι πολύ υψηλή, δηλαδή, οι κάτοικοι της Καρδίτσας μετακινούνται πολλές φορές την ημέρα, κάτι που δείχνει ότι δεν υπάρχουν σοβαρά εμπόδια, γιατί το περιβάλλον είναι ελκυστικό. Βγαίνεις, συναντάς φίλους, περπατάς σχετικά με ασφάλεια, δεν υφίστασαι ιδιαίτερο θόρυβο, ρύπανση και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Η Καρδίτσα γίνεται κάθε μέρα και πιο ζωντανή πόλη και το ποδήλατο έχει μπει για τα καλά στην καθημερινή της λειτουργία» επεσήμανε ο διακεκριμένος συγκοινωνιολόγος. Όσον αφορά την κυκλοφοριακή μελέτη, ο κ. Βλαστός τόνισε ότι υπεβλήθη στο σύνολό της και ο δήμος έχει πλέον στα χέρια του μια στρατηγική για να προχωρήσει βήμα - βήμα και να υλοποιήσει το στόχο, η Καρδίτσα και ιδιαίτερα το κέντρο της να λειτουργήσει με λιγότερα αυτοκίνητα και να είναι πιο ανθρώπινη, λειτουργική και τελικά πιο ανταγωνιστική. «Σχεδιάζουμε για λιγότερα αυτοκίνητα περισσότερους πεζούς, περισσότερα ποδήλατα στο μέλλον» υπογράμμισε ο κ. Βλαστος.
 
ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ΧΡΗΣΤΟΥ ΤΕΓΟΥ
Τον Χρήστο τον γνώρισα το 2001. Από τότε ζήσαμε πολλά μαζί. Είχαν να κάνουν με την γοητευτική περιπέτεια γύρω από το ποδήλατο και τις πρώτες πεταλιές του. Με τον Χρήστο η Καρδίτσα έγινε η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που ξεκίνησε έργα για το ποδήλατο και επίσης η μοναδική πόλη που πήρε πάνω της την ευθύνη να το προωθήσει και να γίνει παράδειγμα για τις άλλες πόλεις.
Ο Χρήστος το είχε πάρει πολύ ζεστά. Τρέχαμε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε εκδηλώσεις και Συνέδρια. Παίρναμε ιδέες, δοκιμάζαμε λύσεις και μεταφέραμε εμπειρίες. Φτιάξαμε το 'Δίκτυο Πόλεων για το Ποδήλατο', οργανώσαμε Συνέδρια. Αισθανόμαστε σκαπανείς του ποδηλάτου. Δεν γνώρισα άλλο Δήμαρχο που να είναι με τόσο κέφι πάνω από τα συνεργεία στο δρόμο, να εξηγεί ακούραστα και πειστικά το τι σήμαιναν αυτά τα παράξενα έργα και να απορροφά τις όποιες αντιδράσεις.
Στα μαθήματά μου πολύ συχνά αναφέρομαι στον Χρήστο, σε εκείνο το Δήμαρχο που ήξερε πραγματικά πώς να κάνει τους συμπολίτες του να αγαπήσουν ένα έργο. Σε κάθε μου νέα επίσκεψη στην πόλη με περίμενε, έτοιμος με φρέσκες ιδέες, για να γυρνάμε με τις ώρες και να μου δείχνει τα όνειρά του και τα όσα είχε προλάβει να φτιάξει μέσα σε ελάχιστους μήνες.
Σήμερα στην Καρδίτσα έρχονται για να δουν πώς είναι μια πόλη του ποδηλάτου. Έρχονται σχολεία για να διδάξει η πόλη τα παιδιά και να τα εμπνεύσει στα οράματά τους για την αυριανή Ελλάδα. Έρχονται για να δουν μια πόλη που, ενώ ήταν σαν τις άλλες, κατάφερε να ξεφύγει από το σωρό και να γίνει κάτι τόσο ριζικά διαφορετικό, ανθρώπινο, πολιτισμένο, όμορφο και συνεπές με τις υποχρεώσεις της χώρας μας για το περιβάλλον στην παγκόσμια κοινότητα. Αυτή την κληρονομιά άφησε στην Καρδίτσα και σε όλους μας ο Χρήστος με την ευγένεια, το χαμόγελο και την ικανότητά του να βλέπει μακριά. Τα παιδιά θα συνεχίσουν να έρχονται. Πάντα η Καρδίτσα θα έχει κάτι καινούριο να τους δείξει. Κι άλλους ποδηλατόδρομους και ακόμη περισσότερους ποδηλάτες γιατί ο Χρήστος έκανε Σχολή και όσοι ακολούθησαν συνέχισαν στον ίδιο δρόμο. Τα παιδιά θα βλέπουν την Καρδίτσα αλλά δικαιολογημένα ίσως δεν θα πηγαίνει ο νους τους στις προσπάθειες που έγιναν για να είναι σήμερα έτσι αυτή η πόλη. Εγώ είχα την τύχη να γνωρίσω τον Χρήστο και να μπορώ να ξέρω κάτι παραπάνω από αυτά τα παιδιά: ότι καλό γίνεται σε αυτή τη χώρα έχει πάντα μια σφραγίδα πίσω του. Εκείνου που αγκάλιασε τον τόπο του και έδωσε τη ζωή του με αγάπη και πάθος για να το πετύχει.